Samozrejme že pandémia sa dostala aj na výletné lode. Skoro rok a pol boli lode zatvorené pre dovolenkujúcich, nevyhnutná posádka však bola na palube po celý čas. Začiatkom júna 2021 keď lodné spoločnosti začali znova prevádzkovať lode z flotily museli najprv pripraviť posádku na nové podmienky a pravidlá. Väčšina školení a tréningov sa predvádzala online ale keď námorník prišiel do práce bolo to už úplne iné. A je jedno či to bol hotel, reštaurácia alebo technická časť. Pravidlá platili pre všetkých. Povinné nosenie rúšok, odstupy a časté umývanie rúk boli prevenciou. Potom nasledovala pravidelná dezinfekcia ktorá už bola súčasťou dennej rutiny a pravidelné povinné testovanie antigénom raz za týždeň a mesačne PCR pre všetkých. Čo na tom že boli všetci povinne očkovaní ešte pred nástupom do služby. Každý týždeň sa objavovali pozitívne prípady. Keď bol antigén pozitívny, vykonal sa PCR test. V ten istý deň. Dohľadávali sa kontakty, ľudia trávili čas v izolácii. A potom prichádzalo na rad ďalšie testovanie. Ak bol človek negatív, tri dni v karanténe a znova test. Ak bol pozitív, presúval sa do „červenej zóny“. Na každej lodi bola toto už novozavedená povinná výbava a dnes je to už plán B. Bola to určitá časť lode – väčšinou čo najbližšie k lodnej nemocnici – kde sa izolovali všetky pozitívne osoby. Táto časť bola vybudovaná a prispôsobená na špeciálny obvod cirkulácie vzduchu a filtre. Prístup tu mali iba autorizované osoby za prísne stanovených podmienok a áno prichádzali tu oblečení v „astronaut“ kostýmoch. A je to jedno či to bol lekár, zdravotná sestra, hotelová donáška jedla alebo chyžná. Takto to fungovalo približne 8 mesiacov a potom v lete 2022 sa postupne všetky opatrenia uvoľňovali. Prestalo sa testovať, prestali sa nosiť rúška a posádka mohla už aj von z lode do prístavov. Lodné spoločnosti za tento čas stratili veľké množstvo kvalifikovaných pracovníkov. Niektorí sa rozhodli zostať doma a nikdy sa nevrátiť na more, niektorí išli do konkurenčných firiem ktoré ich zlákali na výhodnejšie pracovné pozície alebo iba otvorili prevádzky ako prvé a ľudia už nechceli ďalej čakať doma bez príjmu. Mnoho námorníkov malo problém obnoviť potrebné dokumenty – pracovné víza, lekársku prehliadku a tak začal príval nových talentov. Z výletných lodí pomaly zmizli Európania z EÚ, vytratili sa aj Rusi, Ukrajinci a Turci. Lodné spoločnosti začali robiť masové nábory v Afrických krajinách. A tak po roku otvorenia lodí od pandémie sa národnostná tabuľka zmenila. V minulosti bolo zastúpenie tak 40% Ázijské krajiny, 35% Európske krajiny a 25% zvyšok sveta. Stále platí že na palube pracuje veľa odlišných národností z celého sveta. Pred pandémiou to bolo asi 95 krajín, dnes je to približne 70. Zmenil sa aj pomer – 50% Ázia /Filipíny, India, Indonézia/, 30% Afrika /Zimbabwe, Južná Afrika, Keňa, Madagaskar/ a 20% tvoria ľudia ktorí reprezentujú krajinu ako jednotlivci. 1 Slovensko, 1 Maďarsko, 1 Španielsko, 1 Taliansko, iba Grékov bolo 23, tí navigujú lode a starajú sa o technickú časť. Takže pri počte 1450 námorníkov priemerne na výletnú loď si viete predstaviť tie zmeny. Celkovo sa zmenila nálada, vymizli kamarátske večierky a posedenia pri víne iba tak po práci. Keďže 60% posádky bolo na lodi prvý krát, aj manažérske pozície sa začali nadeľovať doprava doľava. Stačilo že niekto pred pandémiou pracoval pár rokov v lodnej spoločnosti a zrazu sa dostal do vedenia. Pred pandémiou boli prísne výberové kritéria. Teraz bolo treba konať a rýchlo. Nebol čas a ani ľudia. Po dvoch rokoch sa situácia začala stabilizovať a služby sa vrátili späť do normálu. Bolo však za tým veľké množstvo práce, trénovania a učenia sa. Zmenili sa aj formy vedenia z direktívnej na motivačnú a komunikačnú. Súviselo to aj s vekovým priemerom zamestnancov, ktorí za z generácie X počas mnohých rokov náhle zmenili do generácie M a Z. Noví ľudia, nová práca. Tréningy sa začali viac aplikovať v online priestore, komunikácia prebiehala cez e-maily a čaty. Starší námorníci sa museli prispôsobiť ale začali aj hromadne odchádzať. Využili právo na penziu – retirement. A odišli po 15, 20 alebo 25 rokoch v službe. A spoločnosti fungujú ďalej, stavajú nové, modernejšie a väčšie lode. A náborujú kde sa len dá. Mnohé spoločnosti sa vydali na cesty okolo sveta a robili konkurzné dni v rôznych krajinách. Niektoré boli aj v Bratislave, Prahe či Budapešti. To isté momentálne praktizujú aj letecké spoločnosti. Treba sa len rozhodnúť ktorou cestou ísť. Už je všetko späť ako to bolo pred pandémiou. Klienti zvyknutí na kvalitné služby ich stále vyhľadávajú a aj väčšinou dostávajú. Trasy výletných plavieb sa tiež zmenili. Skoro všetky lode sveta zostávajú v zime v Karibskom mori, niektoré sa vydajú do Ázie alebo Austrálie. A v lete zasa prichádza do Európy tak 60%. Klienti z USA, čo je väčšinová klientela výletných lodí, zatiaľ uprednostňujú plavby do blízkeho okolia- Karibik, Mexiko, Severná Amerika, Kanada, Aljaška pred Európou. Európske plavby sú tiež v lete vypredané, ale väčšinou sa plavia klienti z Nemecka, Spojeného kráľovstva alebo Škandinávie. Plavby sa stávajú čoraz populárnejšie, výletná loď je vlastne veľké plávajúce mesto kde má klient zabezpečenú dovolenku snov. Ak nechce, tak nemusí ísť ani do prístavu. Na lodi sú reštaurácie, kiná, bazény a wellness centrá. Ponúka sa tu množstvo aktivít ako kurzy tanca, maľovania či ručných prác. Hrá sa tu vodný volejbal ale sleduje futbalový prenos na veľkej obrazovke pod šírym nebom. Začali sa otvárať aj kliniky krásy kde po 10 dňovej dovolenke za pár stoviek omladnete botoxom či vitamínovou infúziou. Ale to hlavné je oddych a kopa nádherných spomienok. Takže poďme sa plaviť!!!